fredag 7 december 2007

Japp! Då har jag efter intensivt pluggande äntligen kommit till fredagen den 7 december och dags för tenta! Glad i hågen (?) åkte jag med 6-tåget till Gävle för att hinna i tid. Väl inne i tentasalen var det de vanliga rutinerna och så fick vi tentorna. De första frågorna gick smidigt, se´n kom en lite underlig en, men... jag tänkte att jag säkert missat nå´t och skrev så gott jag kunde. Ett par frågor senare kom en mystisk fråga som jag till slut hittade på ett kreativt svar på (försökte hålla mig till ämnet dock) och se´n flöt det på ganska bra tyckte jag (en väldigt utslagsgivande tenta tänkte jag tyst för mig själv...). Efter tentan gick jag och en av de andra tjejerna och åt lunch och började naturligtvis prata om tentan. Ugglorna i mossen skrek ut sin närvaro när vi kom in på sista frågan - vi hade inte samma fråga?! Paniken kom som ett expresståg, när vi gick igenom tentafrågorna så insåg vi (eller jag då) att jag skrivit fel tenta!!!!!! Hur kan det vara möjligt?!!!! Varför händer så´na saker alltid mig?! Det visade sig att jag skrivit biologernas tenta istället för den tenta vi blivande lärare skulle skriva... Vi har läst tillsammans och mycket är samma, men en huge! skillnad i att vi blivande lärare läst ämnesdidaktik och biologerna fördjupade laborationer... Inte konstigt att jag hade svårt att relatera till en del frågor... Ringde läraren och lämnade ett förvirrat meddelande på telefonsvararen. Insåg efter att jag lagt på kuren att han satt en bit bort och åt lunch även han... Sagt och gjort, vad gör man? så gick jag över till honom med båda tentorna och förklarade läget till hans stora förtjusning :) Ja, vad skulle han säga? Han ska iaf rätt den efter biologernas frågor och inte de frågor jag egentligen skulle ha svarat på (och som visade sig vara mycket lättare). Som han också sa så hade jag varit innovativ i mina svar och han trodde nog att jag kunde skrapa ihop nå´ra poäng på de frågorna iaf :) Ja, vad är då dagens lärdom? Tokkontrollera att du skriver rätt tenta, helt sanslöst... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar