fredag 4 juli 2008

"träningshalsband"

Jag har ibland höjt min röst mot "Mannen som talar med hundar" med bla motiveringen att jag anser att hans metoder är brutala, kanske inte alltid så synligt, men dock... nu har han tagit fram ett träningshalsband som Anders Hallgren kommenterat mycket bra i följande artikel http://www.hundstunden.se/index.php?func=1500&arg1=53 Tilläggas kan (tycker jag) att halskotorna i nacken ligger lika ytligt som nerverna och ett ryck i nacken kan mycket väl orsaka liknande skador som whiplash på hunden, vilket är ett konstant smärtsamt tillstånd. Vi måste tänka oss mycket noga för när vi använder olika hjälpmedel på våra hundar - vad är det egentligen vi vill ha? Vill vi inte alla ha en glad, harmonisk hund som trivs med tillvaron? Jag är mycket kritisk till användningen av alla typer av våld i hundträning/hantering och vill uppmana alla att ta sig en funderare på hur man vill att livet med sin hund ska vara innan man rycker undan fötterna och tryggheten för hunden med brutala metoder! En quickfix är vad det låter som: en fix (tyvärr ofta i form av våld) för stunden som inte fungerar utan upprepning igen och igen och... Läs artikeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar