fredag 18 januari 2008

Träning

Trots det hala underlaget kunde jag inte låta bli att träna lite lydnad igår mittemellan tentapluggandet. Jag har funderat och satt upp en kriterieplan för Nix fria följ - det måste gå att få till! Han går en halv längd framför mig, men håller den positionen kanonbra, så problemet är att få honom att förstå vad som är fel...
Jag började klicka för första steget, se´n andra, tredje, femte, andra, fjärde, första osv och varje gång han hamnade framför avbröt jag med "nu blev det fel!" och gick tillbaka till startpunkten. Det verkar funka! Att bara gå och gå tills han råkar hamna i rätt position fungerar inte, det enda som händer är att jag förstärker fel position. Jag ska träna så här med "random" klick för korrekt position och förlänga sträckan successivt - starterna har han aöötid varit duktig på och han är kanonduktig på att komma in i position från olika vinklar + att vändningar på stället och stegförflyttningar, så det är "bara" sträckorna :)
Ivra tränade grunfärdigheter till hennes egen lycka :) Vi måste ju finslipa inför första träffen på instruktörsutbildningen! Jag ska försöka komma ihåg att lägga mer fokus på att få henne att erbjuda passivitet - eller snarare hålla position :) Vi ska dessutom finslipa elitlydnaden så vi kan ta hem lydnadschampionatet i år. Just nu är det omöjligt med annan träning än vid sidan och mer eller mindre stillastående moment, det är så halt!
Vi längtar till våren nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar