tisdag 6 maj 2008

Tag Teach

Vilken helg vi har haft! En hel helg fre-sön med kurs (på engelska:) Fre och lör ägnades åt Tag Teach och sön åt Agility. Vi kan nu kalla oss Primary level Tag Teach instructors!

Vad är då Tag Teach? En fantastisk träningsmetod för människor som behäver lära sig nya saker eller ändra redan inlärda beteenden. Utvecklat i USA av bla Tehresa McKeon (som var i Uddevalla och höll i kursen tillsammans med Emelie och Eva från Sverige). Inom Tag Teach är man noga med att bryta ner färdigheter i små delar för att sedan träna dem var för sig och när de sitter som de ska sätta ihop dem till en helhet, man använder sig av en markör med ett distinkt ljud för att informera personen som ska lära sig något om att "där!" var det rätt, efter x antal markeringar belönas personen/gruppen med något de vill ha :) Ett otroligt bra verktyg för ex hundförare för att lära in kroppshållning i fria följet ;) eller något av alla de andra momenten vi gör när vi tränar hund :)
Tag Teach används mycket inom olika sporter - elitgymnastik, fotboll, basket, golf mm men också för att lära barn olika färdigheter som ex knyta skorna, träna djurtränare, lära autistiska (eller andra utvecklingsstörda) olika färdigheter som ex kroppskontroll, räkna, läsa mm mm

Söndagens agility gav mig idéer till hur jag skulle kunna översätta deras träningsmetoder till vallningen - det måste gå att få till en vallningsträning som är baserad på positiva metoder! Jag ska sätta mig och klura ut vad en vallhund behöver kunna för att klara av vallning på ett bra sätt och se´n utgå från det med tankarna från agilityn och mina kunskaper om klickerträning, det borde gå :)

Det var otroligt roligt att hälsa på Svenne och Barbro i Örebro på vägen ner till Uddevalla, äntligen fick jag se lilla Vilda! Nix och Ivra tyckte också det var väldigt trevligt att träffa Leia och Vilda :) Och vilken god mat jag fick! Barbro hade lagat en fantastiskt god fisk som hon bjöd mig på innan det var dags för oss att åka vidare!

Jag och hundarna är iaf mycket nöjda med att vara hemma nu och att veta att vi kommer att vara hemma ett tag framöver nu, iaf behöver jag andas lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar