lördag 19 april 2008

Leicestershire by car


Idag åkte vi med Laurence och hans fru Leila till Belvoir (´beaver´) Castle, ett otroligt vackert slott där the Duke and Duchess of Rutland fortfarande bor. Fantastisk inredning och underbara trädgårdar massor av konst, tavlor som föreställde släkten naturligtvis men även annan konst som det berömda porträttet av Henry VIII, fast jag tror ändå att biblioteket var bäst :) Ett fantastiskt rum, högt i tak naturligtvis, enormt stort med böcker som täckte väggarna (inte ända upp mot taket med ganska högt iaf, ca 2-3 m) och med en fantastisk atmosfär av lugn och ro trots att det var så stort, riktigt bekväma antika möbler och en stor öppen spis, jag ahde inte haft mycket emot att stanna där ett tag, de hade böcker åtminstone början av 1500-talet, jag såg flera daterade 1540!
Ute i trädgården vandrade flera påfåglar omkring och jag tror jag har flest kort på dem faktiskt :) vi fick inte fotografera inne i slottet och de är usla på att göra vykort i det här landet – inte ett enda vykort från interiören… men, men jag köpte iaf två med motiv på slottet :)
Efter slottet bar det av till en otroligt mysig pub i en by nedanför slottet där vi åt lunch i sällskap med byborna och deras hundar :)
Därefter var vi till sir Isaac Newtons hem där han föddes och enligt vad alla säger gjorde merparten av sitt tänkande, bl a det berömda äpplet J Så nu har jag bilder av en ättling till det äppelträdet :) (här fanns det inga vykort alls…)
Resan gick via landsvägarna på den riktiga landsbygden, fantastiskt vackert, men tyvärr kom ingen av oss på den ”brighta” idén att be Laurence stanna bilen så vi fick ta bilder… Men vi har iaf sett den vackra engelska landsbygden! Och de stänger faktiskt in fåren med hjälp av häckar, inget mer stängsel! De hugger nästan av stammen på de gamla grova grenarna i häckarna och lägger ner dem så de bildar ett stopp så fåren inte tar sig ut, finurligt eller hur?! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar